Możesz siedzieć w domu, ale wtedy nie narazisz się przygodzie. A ona czeka tuż za rogiem.

wtorek, 16 listopada 2010

Odpowiedzi na pytania Mirki




Co tam jesz, gdzie śpisz?

Spie po prywatnych domach ludzi, ktorych znalazlam na portalu couchsurfing. Na razie odwiedzilam tak 6 domkow. Goscilo mnie 3 Indonezyjczykow, 2 Rosjanki i 1 Polka. Czasem uda mi sie spac na lozku, czasem na materacu, czasem na ziemi. Generalnie problem jest taki, ze pozno chodze spac a wczesnie staje, kolo 5, 6 rano bo to albo za glosno z ulicy, albo za goraco, albo koguty wydzieraja sie nieziemsko, by obwiescic nowy dzien. Ale teraz jestem w Kucie i jest cisza i spokoj i moge klasc sie wczesnie i wstaje tez wczesnie, bo wtedy moge sie do komputera dorwac :) Tylko, ze tak, to bede mogla spac jeszcze tylko na wyspie Lombok, po potem juz nie ma CS. Trzeba bedzie czegos innego szukac.

Czy sa tam góry?

Indonezja powstala w wyniku wybuchow wulkanicznych, jesli sie nie myle, wiec mozna powiedziec, ze tu wszystko zmierza do tego by byc gora :) Jeszcze 18 wulkanow jest czynnych. O jednym Merapi jest ostatnio glosno. A ja widzialam jeszcze chyba dwa czynne: Bromo i jeden na Bali.

Jakie rosliny i zwierzęta żyją w Indonezji?

Jak sie dowiedzialam z przewodnika miedzy wyspami Bali i Lombok przebiega granica pomiedzy flora i fauna azjatycka a australijska. Z roslin to mamy wszelkiego rodzaju palmy i bambusy. Las tropikalny, albo sawanne. Na terenach nizej polozonych znajduja sie tarasy zazwyczaj malownicze tarasy ryzowe, a wyzej uprawy herbaty, kawy i chili. Jesli chodzi o zwierzeta to malpy, gekony malutkie, po scianach chodzace, wszechobecne i wszystko zjadajace mrowki. Podobno rajskie ptaki maja sie dopiero zaczac :) A, no i wazne, na ulicach mozna spotkac psy i koty. To znaczy, ze jeszcze nikt ich nie zjadl :)

Na jakiej dokładnie wyspie jesteś?

Bylam w centralnej i wschodniej Jawie, teraz jestem na Bali, bede na Lombok, Sumbawie i Flores, opcjonalnie rowniez na Sumbie.

W jakim mieście?

Bylam w Surabaya, Yogyakarta, Solo, Malang - Jawa. Ubud, Kuta - Bali.

Nie wiem, no jak się porozumiewasz?

To zalezy z kim. Jeden tydzien, ten na Bali, to prawie ciagle po polsku, tudziez po ukrainsku i rosyjsku - bylo do mnie mowione. Glownie angielski. Czasem indonezyjski w tym ograniczonym zakresie jaki udalo mi sie przysposobic przed wyjazdem.

Czy są tam jakieś bankomaty? jaka jest waluta?

W Indonezji waluta jest rupia. Nasza zlotowka to 1000 Rp. Banknoty sa 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100 tysieczne. Maja rowniez monety, ale te dostaje tylko jak ide do supermarketu. Przykladowe ceny:
5-12 tys - sniadanie
2,5 - 10 tys - transport lokalny
10 - 20 tys - wstep do atrakcji przyrodniczych, swiatyn, malpiego lasu.
5 tys - przepyszny sok ze swiezo zmiksowanych owocow.
30 - 50 tys - wynajecie motocykla na jeden dzien
50 tys - przykladowa cena za busa na dalekie odleglosci.
2,5 tys - najtansza butelka wody 1,5l
50-100 tys - cena za jeden nocleg - jeszcze nie placilam.
350 - cena smsa, ale chyba ja mam taka taryfe, ze jak wysle jednego to tego dnia mam 100 gratis

Czy szczepiłaś sie na choroby tropikalne.

Nie, nie szczepilam sie. Mam tylko to, co 5 lat temu przed Peru sobie zaaplikowalam. Nie jestem na terenach malarycznych. Jedynie goraczka Denga moze mi sie przytrafic, ale przed nia to nie za bardzo wiem, jak sie chronic :)

Kiedy dokładnie wracasz?

Dokladnie wracam pod koniec grudnia :)

Czy ubierasz się w ich stroje, czy nosisz polskie?

Na razie nosze moje laszki. Jako, ze w wiekszosci znajduje sie na terenie zamieszkalym przez muzulmanow to nosze zakryte ramiona. Tylko na Bali pozwalam sobie na wiecej swobody, co spowodowalo, ze siobie opalilam plecy w laciate wzorki. Kupilam sobie szerokie spodenki, niby wykonane metoda batiku, ale nie przepuszczaja powietrze i gotuje sie w nich. Mam tez jeszcze jedna bluzeczke, niby batik rowniez, ale ja zaloze na swieta :)

Z tą fryzurą to serio tak źle?

Dowiedzialam sie, ze nie jest az tak strasznie jak myslalam. Powiedziano mi, ze jak ktos idzie do wiezienia, to mu tam glowe gola, a jak wychodzi po trzech miesiacach, to ma wlasnie takie wlosy jak ja. Zreszta to byl problem tylko na Jawie, na Bali jest za duzo turystow, by lokalesi mieli na cos takiego zwracac uwage. Ciekawe jak bedzie dalej :)

Czy masz już bilet powrotny?

Jeszcze nie mam tylko jednego biletu powrotnego z Flores do Denpasar. Ale kupilam juz sobie z Denpasar do Kuala Lumpur, a z tamtad do Londynu i Poznania juz mialam. Chcialam poczatkowo wrocic statkiem, ale nie wiem, czy tak zrobie. Chyba jednak polece samolotem, bo podroz z Flores do Denp. zajmuje caly dzien, i normalnie nie bylo by problemu, gdyby to nie byl wlasnie czas swiat Bozego Narodzenia.

Jak by byly jeszcze jakies pytania, to smialo :)

2 komentarze:

  1. Jak wpadłaś na taki pomysł? dlaczego właśnie ten obszar świata?

    OdpowiedzUsuń
  2. 7 lat temu poznalam 3 Indonezyjczykow i powiedzieli mi, ze w ich kraju ludzie robia tylko 4 rzeczy: spiewaja, tancza, smieja sie i uprawiaja sport. A poza tym, jak sie oglada zdjecia Indonezji w folderach lub na necie, to trudno nie chciec tu przyjechac :)

    OdpowiedzUsuń